PopStory: vyprávění legend populární hudby pokračuje. Tentokrát o textech, soutěžích i politice

Historie, zákony, paradoxy i nečekané souvislosti československé populární hudby podruhé. Jak se dívá na cenzuru textů sedmdesátých a osmdesátých let zpěvák Miroslav Žbirka? Jak komentuje publicista Jiří Černý snahu československých muzikantů prorazit v zahraničí? A který z hudebních filmů a muzikálů se posluchačům vryl paměti nejvíce? Na otázky odpoví nové díly cyklu PopStory. První díl se na ČT art objeví již v neděli 11. října.

Pokračování divácky úspěšné série z roku 2016 nabídne celkem šest dílů. Historii a zákulisí české a dříve československé populární hudby od padesátých let dvacátého století do první dekády století současného komentují osobnosti jako Jiří Suchý, Ladislav Štaidl, Josef Laufer, Jožo Ráž, zpěvačky Helena Vondráčková, Marta Kubišová nebo Marie Rottrová, skladatelé František Janeček a Karel Vágner nebo hudební publicisté Josef Vlček s Jiřím Černým. „Scénář vznikal a vyvíjel se postupně. Zpočátku jsme se s Jakubem Skalickým a Radkem Diestlerem shodli na kostře. Následně jsme umělcům svobodně kladli otázky, jen s ohledem na zamýšlené okruhy. Díky tomu jsme mohli čerpat i ze starších rozhovorů, neboť řada zpovídaných již nežije,“ říká scenárista Aleš Opekar. Mezi zmiňované patří třeba Karel Gott, Antonín Matzner, Karel Štědrý nebo Eva Pilarová.

V nových dílech cyklu nahlížejí lidé z branže na hudbu například jako na obchodní artikl, ideologický nástroj, ale i jako na nositele módních trendů či grafického designu. Režisér a scenárista Jakub Skalický o svém dokumentu říká: „S dotazovanými se bavíme svobodně, bez loktů, ale i bez servítků. O penězích, vazbách, vzdoru i přizpůsobení. Zpovídaní se chovají různě. Někteří prochází sebereflexí, jiní mlží, další vytěsňují. ‚Měl jsem rodinu, to víte‘, ‚U mě nebylo co cenzurovat‘, ‚Hrdina jsem nebyl, chtěl jsem prostě dělat muziku‘. Odpovědi povědomého druhu, které známe z domácího prostředí, od obyčejných lidí. Všech těch, kteří žili normální životy v nenormální době. Pop evidentně nebyl výjimkou. I tady se dělaly kompromisy, dobrá či špatná rozhodnutí.“ Cyklus přináší kromě řady autentických výpovědí autorů a interpretů i množství raritních fotografií a ukázek z archivů. Některé věci, natočené na filmový pás, se díky nadšení televizních zaměstnanců podařilo zrekonstruovat do vysílatelné podoby. Například hudební čísla vkládaná do vojenského magazínu Azimut nikdo nevysílal skoro padesát let.

Premiérový díl PopStory uvede ČT art v neděli 11. října od 20.15 hodin.

Přehled dílů:

11. 10. Písně a slova: Jak moc byly texty poplatné své době a na kolik se jí naopak vymykaly? Za jakých okolností se stávaly součástí ideologické propagandy a kdy byly naopak protestem?

18. 10. Festivaly a soutěže: Nesčetné přehlídky populární hudby, které si mnohdy zcela otevřeně kladly za cíl posloužit politické propagandě, jindy však měly ambici, leckdy úspěšnou, objevit talentované tvůrce či interprety.

1. 11. Export a import: Více či méně úspěšné pokusy navázat kontakt se zahraničím. Tam vysílat konkurenceschopný obchodní artikl a domácímu publiku naopak ukázat “něco z dovozu”. Že se jednalo převážně o “zboží” východní provenience, zatímco lační posluchači se pod rukou snažili sehnat alespoň něco ze západu, je nasnadě.

8. 11. Divadlo a film: Jaké bylo uplatnění hudby v rámci těchto žánrů? I v této oblasti vznikala jak tendenční díla ovlivněná dobou vzniku, tak opusy, které se obzvlášť díky filmu staly klasikou oblíbenou do dnešních dnů.

15. 11. Muzika a politika: Palčivý střet hudby s politickou realitou své doby. O tom, že se nejposlouchanější muzika stávala tu nástrojem ideologie a propagandy, jindy se jí zase nevyhnula režimní represe, existuje dodnes dostatek svědectví, především důkazů na gramofonových deskách.

22. 11. Image a estetika: Počiny bizarní, úsměvné i skvělé. Pódiová prezentace, vkus a styl hudebních protagonistů a pochopitelně celá oblast tvorby obalů desek, která se stala málem samostatným uměleckým žánrem.

scénář: Aleš Opekar, Radek Diestler, Jakub Skalický // režie: Jakub Skalický // dramaturgie: Jan Tengler // kreativní producent: Robert Uxa


Obsah je převzat již zaniklého webu Kulturni-prehled.cz, který byl agregátor zpráv různých kulturních zdrojů.

Také by se vám mohlo líbit

Více od autora

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments